Rust in je hoofd door eerst je emoties op te ruimen

Je hebt iets vervelends meegemaakt en in je hoofd blijf je maar malen over deze gebeurtenis. Herken je dat? Telkens dwalen je gedachten af naar deze ervaring en alle emoties die je toen voelde beleef je opnieuw. Je voelt je verdrietig, boos of onrustig. Je voelt het in je lijf, je hebt spanning op je borst, onrust in je maag of misschien wel een drukkend gevoel in je hoofd. Je wil dit loslaten en hebt al meerdere malen geprobeerd om je gedachten te veranderen of er niet meer aan te denken. Maar voordat je het goed en wel door hebt ben je er wéér meer bezig.

Het kan gaan om iets onbenulligs, zoals een vervelende opmerking van een vriendin of collega. Maar het kan ook gaan om een situatie met meer impact, zoals je partner die je bedrogen heeft of je werkgever die je contract niet heeft verlengd.

Gedachten hebben veel impact op hoe we ons voelen. Negatieve gedachten maken ons somber, bang of verdrietig. Positieve gedachten maakt dat we ons licht, vrolijk en enthousiast voelen. Wanneer we echter een negatieve emotie gekoppeld hebben aan een bepaalde gebeurtenis is het ontzettend moeilijk om negatieve gedachten te vervangen voor positieve gedachten. Dit is heel normaal. De negatieve emotie is namelijk veel krachtiger dan de positieve gedachte. Het voelt als armpje drukken met een bodybuilder. Alleen als je heel vaak traint kun je de bodybuilder misschien een keer verslaan.

Maar wat zou er gebeuren als je de emotie eerst opruimt? Je kan aan de gebeurtenis terugdenken zonder iets te voelen. De negatieve emotie zit je niet meer in de weg, waardoor er opeens alle ruimte is voor positieve gedachten en rust in je hoofd.

En hoe mooi zou het zijn als je dit zelf kan leren?